Tam a zpět – příběh value investování

Value investor Steven Wood z investiční společnosti GreenWood Investors zveřejnil zajímavý článek, v němž se zaměřuje na trend posledních let v oblasti value investování, který spočívá v odklonu čím dál většího počtu value investorů od klasických levných value akcií směrem ke kvalitním akciím za rozumnou cenu. Wood demonstruje na příkladu Warrena Buffetta a Toma Gaynera, jaký měla změna investičního přístupu dopad na jejich výkonnost a alfu (přidanou hodnotu).

Kompletní článek naleznete ZDE.

Hlavní myšlenky:

  • Value investoři hledají investiční příležitosti v oblastech, kterým se většina ostatních investorů z nějakých důvodů vyhýbá. Nízká cena zaplacená za aktivum, které všichni nenávidí, je většinou následně doprovázena bolestí, napětím a často i zoufalstvím. Velmi často je nám totiž prezentována řada rozumných argumentů, proč je cena nízká. Avšak vždy můžeme najít situace, kdy s vaničkou vylijeme i dítě.
  • Čím dál více value investorů přešlo v posledních letech od tradičních value akcií ke kvalitním akciím.
  • Spread mezi výkonností tradičních value akcií a celým trhem (S&P 500) je však jeden z největších v historii.
Spread PE value akcii a SP500
  • Investiční „stádo“ si naplno osvojilo kvalitní akcie a zapomnělo na disciplínu, která vyžaduje za tato aktiva platit rozumnou cenu.
  • Buffett dosahoval nejlepší výkonnosti a alfy (nadvýnosu oproti trhu) v době, kdy investoval do tradičních value akcií. Se změnou přístupu (a růstem velikosti Berkshire Hathaway) začala klesat i alfa.
Alfa Warrena Buffetta v case
  • Podobný osud potkal i value investora Toma Gaynera ze společnosti Markel.
  • Tobias Carlisle porovnával výkonnost deep value akcií a akcií vybraných na základě tzv. „magic formula“ (autor Joel Greenblatt), která by měla kvantitativně filtrovat kvalitnější akcie za rozumnou cenu, a to za období 1972-2007. Průměrná roční výkonnost se pohybovala na úrovni 18,6 % vs. 16,2 % ve prospěch deep value akcií.
  • Wood uvádí několik příkladů generování alfy nákupem aktiv ve stresu, avšak za velmi nízkou cenu, a to na příkladu společnosti Exor či v případě dvou skvělých evropských podnikatelů Vincenta Bolloré a Bernarda Arnaulta.
  • Závěrem konstatuje, že je čas opustit přelidněnou populární cestu kvalitních společností, a vrátit se zpět k value stylu.