Investovat raději do statisticky levných akcií či kvalitních akcií? Monish Pabrai o value investování.

Monish Pabrai, zakladatel value fondu Pabrai Investment Funds, byl před několika dny hostem podcastu „We Study Billionaires“. Ve velmi povedeném rozhovoru hovoří tento Američan s indickými kořeny o klonování v podnikání a investování, o rozdílu mezi investováním do statisticky levných akcií a kvalitních akcií s konkurenční výhodou, o pojišťovnictví či mentálních modelech.

Kompletní podcast naleznete ZDE.

Nejdůležitější závěry podcastu:

  • Pabrai v minulosti napsal Warrenu Buffettovi, a požádal jej o dopisy, které psal akcionářům Berkshire Hathaway (tou dobou ještě nebyly veřejně publikovány). Buffett mu zároveň doporučil jejich souhrn v knize Lawrence A. Cunninghama „The Essays of Warren Buffett: Lessons for Corporate America“.
  • Pabrai oceňuje, že jsou nyní k dispozici zcela zdarma i záznamy ze setkání s akcionáři Berkshire Hathaway od roku 1994 na stránkách CNBC (ZDE).
  • Každý den si pravidelně přehrává 30 min. z těchto videí. Jedná se o neuvěřitelnou studnici vědomostí o investování.
  • V životě jsou velmi důležité mentální modely. Většinu z nich již před námi někdo dávno vymyslel. Jedním z nich je klonování/kopírování druhých, které lze uplatnit v podnikání i v investování.
  • Pabrai se rozhodl při zakládání své společnosti, že jakmile uvidí nějaký rozumný nápad, tak jej zkopíruje.
  • Pokud bychom neměli kopírování, potom by nikdy nevznikly společnosti jako Walmart, Microsoft či Apple.
  • Pabraiova investiční strategie je kopií Buffettových principů.
  • Value investice můžeme rozdělit do dvou základních kategorií:
    • Investice obchodující se za výrazně nižší cenu, než je jejich skutečná hodnota
    • Investice do firem, které sice v budoucnu pravděpodobně solidně porostou, avšak diskont vůči vnitřní hodnotě je zde podstatně menší
  • Katalyzátory většinou přicházejí v případě první kategorie. Pabrai doporučuje zaměřit se na druhou kategorii. Nejlépe za výrazně nižší cenu než je vnitřní hodnota, avšak i když budeme nuceni připlatit, tak stále máme šanci dosáhnout dostatečně atraktivních výnosů.
  • Pabrai se ani v jedné kategorii nezaměřuje na katalyzátory.
  • Hledá vynikající společnosti, které mají skrytou konkurenční výhodu, o níž trh prozatím příliš netuší. Například společnost Mastercard má bezesporu konkurenční výhodu. Je však pokrývána desítkami analytiků a trh o výhodě velmi dobře ví. Proto se také obchoduje za vysoké násobky zisků a tržeb.
  • Řada informací na trzích je jen nepodstatný šum.
  • Investor musí dostatečně porozumět konkurenční výhodě společnosti, aby byl schopný čelit tomuto šumu, který bude neustále nabourávat jeho sebedůvěru.
  • Pojišťovnictví není dle Pabraie příliš dobré odvětví, především kvůli nadměrné regulaci, která komplikuje podnikání a investování floatu pojišťoven.
  • Jedním z důležitých mentálních modelů pro investora je, aby dokázal rychle pochopit, kdy udělal chybu, a adekvátně reagoval.