Buffett o uplynulém roce, Kraft Heinz, portfoliu Berkshire Hathaway, investicích a řadě dalších témat

Warren Buffett, třetí nejbohatší muž planety a patrně nejznámější value investor na světě, v průběhu uplynulé soboty zveřejnil výroční zprávu Berkshire Hathaway za rok 2018 a zároveň i investory velmi očekávaný pravidelný dopis akcionářům (naleznete v článku ZDE). O dva dny později poskytl již tradičně rozhovor televizní stanici CNBC, v němž celé dvě hodiny rozebíral nejdůležitější události uplynulého roku. V rozhovoru se věnoval především změnám v portfoliu Berkshire Hathaway, propadu akcií Kraft Heinz (KHC), investicím a řadě dalších zajímavých témat.

Kompletní dvouhodinové video naleznete ZDE. Přepis rozhovoru potom ZDE.

Stručné shrnutí rozhovoru:

  • Účetní hodnota již není nejlepším měřítkem přibližné vnitřní hodnoty Berkshire Hathaway (dále jen „BRKA“), protože se struktura společnosti v čase změnila.
  • Buffett se snaží psát dopisy akcionářům, jako by je psal pro své dvě sestry.
  • Ve svém dopise rozdělil BRKA do 5 částí, které spolu věcně souvisí, aby bylo snazší firmu ocenit.
  • Vysvětluje úpravy v účetních standardech GAAP, především změnu v podobě přeceňování tržních pohybů akcií v portfoliu BRKA do zisku společnosti, díky čemuž bude v čase více fluktuovat.  
  • Todd Combs a Ted Weschler, kteří obhospodařují část portfolia BRKA, dosáhli za 8 let ve firmě lepší výkonnost než akciový index. Dosáhli i lepší výkonnost než Buffett.
  • V případě obrovského 15 mld. jednorázového odpisu hodnoty firemních značek Kraft Heinz (více v článku ZDE), v níž BRKA vlastní významný podíl, Buffett odpis nerozporuje. Zároveň jej nepřekvapil. Výrobci potravin v USA v současnosti ztrácejí při vyjednáváních se supermarkety/prodejci. Kraft Heinz je stále vynikající společnost s vynikající rentabilitou. Buffett nicméně přiznal, že za Kraft přeplatil, za Heinz nicméně ne. Kraft Heinz musí snížit své zadlužení.
  • Vlastní značky jednotlivých supermarketů/prodejců jsou čím dál úspěšnější.
  • Lidé stále zůstávají relativně věrní svým oblíbeným značkám potravin. Co se však významně změnilo je tzv. pricing power jednotlivých firem (neboli jejich schopnost určovat/zvyšovat cenu).
  • Buffett v případě Kraft Heinz nevidí problém v nedostatku inovací. Výrobci potravin mají v posledních letech obecně spíše problém uspět s novými produkty na trhu. Výrobci potravin již nejsou tak dobrými firmami jak bývali.
  • BRKA nehodlá v nejbližší době akcie Kraft Heinz nakupovat ani prodávat. Buffett se domnívá, že v současnosti existuje řada zajímavějších investičních příležitostí s lepšími vyhlídkami. Zároveň přiznává, že díky velikosti své pozice ve firmě nemůže snadno prodat. Pokud by pracoval s několika miliony dolarů, potom by akcie již nedržel.
  • Na otázku, zda jsou americké akcie předražené, odpověděl Buffett, že záleží na výši úrokových sazeb. Pokud bychom měli několik dalších let nízké sazby, potom vypadají akcie vůči dluhopisům atraktivně. Zároveň se zamýšlí nad otázkou, zda se nenacházíme v nové době, podobně jako Japonsko v devadesátých letech (pozn. permanentně nízké úrokové sazby). Pokud by si měl na dalších 10 let vybrat mezi 10letými státními dluhopisy a indexem S&P 500, vybral by si index.
  • BRKA měla na konci minulého roku jednu zajímavou velkou investiční příležitost, ze které ovšem sešlo.
  • Private equity drží obrovské množství kapitálu, který je konkurencí pro BRKA. Platí za firmy více, než je ochotný platit Buffett.
  • Cla měla vliv na některé podniky BRKA. Zvyšují ceny. Obchodní válka by neprospěla USA ani Číně.
  • GE by měla prodat některá aktiva a snížit své zadlužení.
  • Závazky z penzijního systému v USA jsou obrovským problémem.
  • Bohatí lidé v USA platí ve srovnání s ostatními nízké daně.
  • Tempo růstu americké ekonomiky zpomaluje.
  • Buffetta překvapuje, jak dlouho jsou úrokové sazby ve světě nízké. Jsou pod dlouhodobým normálem, nicméně případ Japonska ukazuje, že tento stav může trvat velmi dlouho. USA nicméně nejsou zcela stejný příběh jako Japonsko.
  • S&P 500 je dle Buffetta nejlepší způsob jak mohou běžní lidé investovat do akcií. Vybírat jednotlivé akcie je extrémně obtížné.
  • Rozdíl mezi bohatými a chudými se bude v USA dále zvětšovat. Souhlasí s některými věcmi, které rozčilují Bernieho Sanderse, nelíbí se mu však jeho kampaň. USA mají dostatek prostředků, aby se více staraly o své občany. Nesmí však u toho ohrozit tržní systém.
  • Domnívá se, že Michael Bloomberg by byl skvělý prezident Spojených států.
  • Buffett nakupoval Apple (AAPL) za průměrnou nákupní cenu 141 USD.
  • BRKA často prodávají akcie firem v portfoliu jen z toho důvodu, že nechtějí překročit 10 % vlastnický podíl ve společnosti, který „komplikuje život“.  
  • Buffett oceňuje, že Apple zpětně odkupuje akcie. V budoucnu Apple zpětně odkoupí ještě více akcií.
  • Finanční společnosti, které nakupuje, považuje za dobré investice. Jsou levnější než jiné firmy.
  • JP Morgan (JPM) je vynikající banka, která je dobře řízená. Navyšování pozic v portfoliu BRKA byl Buffettův nákup. Banka má výbornou rentabilitu, obzvláště ve srovnání s bezrizikovými státními dluhopisy.
  • Prodej akcií Oracle (ORCL). Oracle byl Buffettův nákup, ale nerozuměl akcii, a po zkušenosti s IBM (IBM) akcii raději prodal. Nerozumí příliš technologiím.
  • Výkyvy tržních cen akcií (konkrétně Kraft Heinz) nechávají Buffetta zcela chladným. Vítá je, protože může nakupovat akcie dobrých firem levněji.  
  • Měly by Spojené státy masivně dotovat elektromobily jako Čína, nebo by raději měly nechat vše na tržních silách? Buffett se domnívá, že na tržních silách, které jsou vždy lepší. USA nepotřebují dotovat elektromobily.
  • BRKA je již příliš velká. Díky své velikosti se enormně snížil okruh investičních příležitostí, do nichž může investovat. Konkurence navíc prudce vzrostla. Přístup k informacím je mnohem snazší než v minulosti.
  • BitCoin nemá žádnou hodnotu. Je to iluze.  
  • Buffett nebyl nikdy příznivcem IPO (primární úpis akcií), protože ceny jsou většinou příliš vysoké a dobu nákupu určuje prodávající. Buffett raději čeká, až mu trh nabídne příležitost, a on sám určí optimální čas nákupu.
  • V následujících 50 až 100 letech neobjevíme o investování nic nového. Fundamenty se nezmění. Vše je o nakupování podniků. Musíme vědět jak společnost ocenit a jak fungují trhy. Nekupujeme firmu, pokud ji nedokážeme ocenit. Musíme vědět, které společnosti jsou v našem kruhu kompetencí, a které jsou mimo něj. A to se nezmění.