O value investování s J.P.Morgan

Banka J.P.Morgan zveřejnila podcast věnovaný problematice value investování, v němž se věnuje aktuální podprůměrné výkonnosti value akcií, kvalitním společnostem, investicím do small-cap a mid-cap value akcií a dalším zajímavým tématům.

Kompletní podcast naleznete ZDE.

Hlavní myšlenky:

  • Růstové akcie v posledních letech překonávají value akcie.
  • Divergence mezi růstovými a value akciemi je abnormálně velká.
  • Za řadou růstových společností stojí zlepšující se fundamenty a ziskovost. Fundamenty mnohých value firem se naproti tomu bohužel příliš nelepší (např. v oblasti small-cap společností).
  • V posledních letech se snižuje úspěšnost restrukturalizací firem, což je nepříznivou zprávou pro value akcie. Zlepšení výkonnosti value akcií bude v budoucnu patrně vyžadovat, aby se úspěšnost restrukturalizací opět zvýšila. Dále bude patrně potřeba vyšší míra růstu HDP a inflace.
  • V J.P.Morgan se snaží zaměřovat na kvalitní small-cap a mid-cap akcie. Za kvalitní firmy považují společnosti se stabilním cash flow, vysokou rentabilitou investovaného kapitálu a dobrým managementem, který efektivně alokuje kapitál. Preferují management, který dokáže flexibilně rozhodovat o alokaci kapitálu v rámci aktuálních příležitostí, a to v nejlepším zájmu akcionářů. Jednou jsou to investice do rozvoje společnosti, jindy zase zpětné odkupy akcií, je-li cena dostatečně nízko, výplata dividend nebo akvizice za rozumnou cenu. Pokud naleznou společnost s podobnými charakteristikami, potom mohou být tyto firmy, jejichž vnitřní hodnota v čase roste, drženy v portfoliu řadu let, někdy i desetiletí.
  • Trhy jsou většinou poměrně efektivní a správně identifikují kvalitní společnosti. Proto se je snaží nakupovat alespoň za férovou cenu.
  • Cílem J.P.Morgan je hledat v oblasti small-cap a mid-cap, kde je větší míra neefektivity, a proto je zde možné snáze najít špatně pochopené investiční příležitosti.
  • Největší příležitosti jsou v současnosti ve finančním sektoru a v oblasti spotřeby.
  • V oblasti spotřeby je pro maloobchody spoléhající se na prodej v kamenných obchodech čím dál tím obtížnější obstát v boji s tvrdou online konkurencí. Koronavirus situaci ještě zhoršil. Společnostem se silnou rozvahou a stabilním cash flow by se však mělo podařit současnou krizi přestát. Dokončí restrukturalizaci a patrně z ní vyjdou silnější.
  • Finanční sektor tíží prostředí nízkých úrokových sazeb. Banky v USA jsou nicméně silné a jsou schopné ustát případnou kreditní krizi.
  • Dále vidí příležitosti v maloobchodních REITs.
  • Řada value firem využila přístup k levnému kapitálu a zpětně odkoupila podhodnocené akcie svých firem. Mnohé však nebyly schopny efektivně restrukturalizovat své podnikání a výrazněji růst.
  • Mnohé small-cap společnosti v USA stále nemají analytické pokrytí, což generuje řadu zajímavých investičních příležitostí.
  • Firmy by měly zpětně odkupovat vlastní akcie pouze v situaci, kdy je aktuální tržní cena pod vnitřní hodnotou. Společnosti by měly zároveň mít silnou rozvahu. Mnohé bohužel toto nesplňují.
  • Mid-cap a small-cap firmy nemají tak velký problém s přerušením dodavatelských řetězců jako velké nadnárodní korporace, protože jsou spíše lokální a silně orientované na USA.
  • Snaží se vyhýbat akciím firem, jejichž úspěch závisí na politických rozhodnutích (např. zdravotnictví).