Aerolinky byly v uplynulých desetiletích jedním z nejhorších odvětví, do něhož bylo možné investovat. Podnikají totiž ve vysoce konkurenčním prostředí, kde cenové války v dlouhém období likvidují ziskovost a rentabilitu většiny firem. Existuje zde vysoká konkurence (mnoho leteckých společností), jedná se o komoditizované produkty (aerolinky nemají žádnou konkurenční výhodu), je zde tlak na straně dodavatelů (pouze dva výrobci letadel – Boeing a Airbus) i odběratelů (Tlak na cenu. Cestující většinou nemají svou „oblíbenou“ leteckou společnost, kterou by vždy preferovali. Vybírají letenky primárně na základě ceny.). Stejně tak neexistují příliš velké bariéry vstupu do odvětví. Výsledkem jsou nízké marže a mizerné výnosy.
V uplynulých letech však došlo k významné konsolidaci v odvětví, především pak v USA, což se pozitivně odrazilo i na ziskovosti tamních aerolinek. Situace se dokonce změnila natolik, že letecké společnosti zaujaly i samotného Warrena Buffetta, který je několik desetiletí uváděl jako příklad jednoho z nejhorších možných odvětví, do něhož bylo možné investovat.
Povedená infografika ze serveru VisualCapitalist poskytuje základní přehled o odvětví. Z grafu je skutečně zřejmé, že americké letecké společnosti patří k nejziskovějším na světě. Uvidíme, jak dlouho potrvá, než se objeví konkurenti.