Aswath Damodaran, value investor a profesor na NYU Stern School of Business, si v poslední době všiml, že prospekty řady společností nabízené potenciálním investorům v rámci primárních úpisů akcií (tzv. IPOs) vykazují nezvykle vysokou míru podobnosti. V půlhodinovém videu rozebral společné rysy IPOs Lyftu, Uberu, WeWorks či společnosti Peloton. Jaké jsou?
- Velkolepý popis jejich podnikání a nafouknutí potenciálního cílového trhu
- Prezentace enormního tempa budoucího růstu
- Zamlžený popis jejich podnikatelských modelů a pochybné úpravy zisků
- Uctívání zakladatelů firmy
- Akcie s odlišným hlasovacím právem – rozhodování zůstává často v rukou zakladatelů
Řada těchto IPOs je oceňována dle modelů Venture Capital společností. Měl by však investor na akciových trzích přijmout tuto oceňovací logiku a zaplatit za IPOs často vysoké ceny? Damodaran o tom pochybuje. Ve druhé části videa se věnuje ocenění společnosti Peloton.