Jak fungují internetové cestovní agentury Booking.com, Expedia či TripAdvisor?

Před několika dny vydal Weitz Value Fund svůj pravidelný čtvrtletní dopis akcionářům a zveřejnil strukturu portfolia fondu k 31.3.2019 (aktuální portfolio naleznete ZDE). Při pohledu na nové nákupy zaujme 119 % navýšení pozice ve společnosti Booking Holding (BKNG). Akcie se stala sedmou největší pozicí v portfoliu fondu (4,16 %), což bezesporu stojí za hlubší prozkoumání.

Podnikatelské aktivity Booking Holdings

Společnost Booking Holdings podniká v oblasti tzv. internetových cestovních agentur, které nabízí ubytování a s ním související služby. Firma se v průběhu posledních několika let přejmenovala z Priceline na Booking Holding, aby zvýšila povědomí o internetových stránkách booking.com, které tvoří největší zdroj jejich příjmů. Kromě nich provozuje své služby prostřednictvím priceline.com, agoda.com, KAYAK, rentalcars.com nebo značek ze skupiny OpenTable. V rámci svých internetových stránek také zároveň umožňuje srovnávat letenky či nájmy aut, a to napříč stovkami různých webů.

Booking Holdings patří k největším internetovým agenturám na světě. Působí ve 220 zemích. V posledních letech rostou tržby i zisky společnosti dvouciferným tempem. Příčinou je již několik let trvající trend, kdy lidé čím dál častěji hledají a objednávají své dovolené či ubytování na internetu a postupně opouští tradiční cestovní agentury.

Penetrace internetovych cestovnich kancelari

Růstová či value akcie?

Při pohledu na několik základních hodnotových ukazatelů Booking Holdings je zřejmé, že se nejedná zrovna o typickou value akcii (P/E = 22, P/S = 5,7, P/BV = 9,5, EV/EBITDA = 14,7, DY = 0%, ROA = 13,9 %, ROE = 40 %). Průměrné roční tempo růstu tržeb a čistých zisků se v posledních 5 letech pohybuje na úrovni 16,4 % respektive 16,1 %, FCF rostlo 17,2 % tempem. Z výše uvedeného bychom zařadili akcii spíše do kategorie růstových. Tomu odpovídá i pohled na strukturu investičního stylu institucionálních investorů, kteří akcie drží.

BKNG mnozstvi akcii dle inv stylu inst investoru

Co tedy mohlo vést value investora k nákupu veskrze růstové akcie? Své důvody společnost Weitz Investment Management částečně poodhalila v pravidelné sérii článků s názvem „okénko analytika“, kde se v únoru minulého roku věnoval Jon Baker právě společnosti Booking.com (ZDE).

V obecné rovině lze potom říci, že růstové akcie se v portfoliích value investorů objeví, pokud value investor velmi dobře pochopí jejich podnikatelský model a identifikuje silnou, dlouhodobě udržitelnou konkurenční výhodu, která by měla zabezpečit budoucí růst firmy. Tato výhoda pro něj představuje bezpečnostní polštář, který v tomto případě nahrazuje výrazný diskont vůči vnitřní hodnotě. Přirozeně je pro něj vždy důležitá i cena, kterou za akcii platí, avšak v případě společností s konkurenční výhodou je připraven zaplatit i férovou cenu (cenu blízko vnitřní hodnoty společnosti), obzvláště je-li ve hře zároveň solidní očekávané tempo růstu tržeb, zisků a FCF. Value investoři nakupují růstové akcie za rozumnou cenu nejčastěji po výraznějších propadech trhů.

Jak fungují internetové cestovní agentury Booking.com, Expedia či TripAdvisor?

Abychom lépe pochopili důvody nákupu, musíme (stejně jako Weitz) pochopit podnikatelský model společnosti a identifikovat sílu a udržitelnost případné konkurenční výhody Booking Holdings. Internetové cestovní agentury fungují na bázi třech základních modelů:

  1. Advertising business model
  2. Agency business model
  3. Merchant business model

Booking Holdings využívá primárně druhý typ modelu.

Server Innovation Tactics se problematikou podnikání internetových cestovních agentur zabýval detailněji a vše shrnul ve velmi povedeném článku ZDE. V něm také zjistíte, jak toto odvětví funguje. V neposlední řadě se server také zabýval již přímo Booking.com (ZDE) či konkurencí v podobě společnosti Expedia (EXPE, ZDE).

Po přečtení zjistíte, že konkurenční výhoda společnosti patrně spočívá v tzv. networking efektu, který je typický např. pro Facebook (FB). Čím více lidí využívá danou službu či produkt, tím hodnotnější se stává, a tím obtížnější je pro nové konkurenty vstup na trh. Například Facebook využívají stovky miliónů lidí po celém světě. Čím více lidí sociální síť využívá, tím hodnotnější se stává. Pokud budete chtít založit novou sociální síť, potom prakticky nemáte šanci uspět, nepřesvědčíte-li stovky miliónů uživatelů, aby ji začali používat. Podobný zdroj výhody patrně vidí Weitz i ve společnosti Booking Holding.

Co je to network efekt?

Výše uvedené je pouhým začátkem hloubkové analýzy odvětví a společnosti Booking Holdings. Pokud firma upoutala vaši pozornost, neváhejte se ponořit hlouběji do jejího zkoumání. Začněte výroční zprávou, čtvrtletními zprávami, záznamy ze setkání s akcionáři a analytiky či studiem výročních zpráv konkurentů.