Čína je obrovský trh se stovkami miliónů potenciálních zákazníků, který láka firmy z celého světa. Prosadit se zde však není vůbec snadné. Své o tom ví řada amerických nadnárodních společností, které se v minulosti o expanzi v nejlidnatější zemi světa pokoušely. Například v posledních týdnech své úsilí vzdal největší internetový obchod Amazon, který opouští Čínu po dlouhých 15 letech. Sever VisualCapitalist zveřejnil další ze svých povedených infografik, kde vykreslil osud několika vybraných amerických firem.
Proč se firmám v Číně nedaří?
Důvodů je celá řada. Jsou specifické pro každou společnost. Vezměme si například Googlu. Ten spustil v zemi poprvé svůj vyhledávač již v roce 2006. Neochotně souhlasil s cenzurou vybraného obsahu, který mu lidová republika nařídila. Zveřejnil nicméně disclaimer, který uživatele varoval, že část výsledků vyhledávání byla odstraněna. To se místním úřadům přirozeně příliš nezamlouvalo. Tržní podíl amerického vyhledávače nicméně i přesto vzrostl na úctyhodných 30 %, a to i přes silnou konkurenci v podobě místní společnosti Baidu. Google se v průběhu let dále snažil zveřejnit kompletní obsah vyhledávání. Bohužel pro Číňany neúspěšně. V roce 2010 navíc jeho servery čelily masivnímu hackerskému úroku z Číny. To bylo poslední kapkou, která rozhodla o odchodu ze země.
Uber vstoupil na čínský trh až v roce 2014. Tou dobou zde již čelil silné konkurenci. Tlak neustál a o dva roky později zemi opustil.
Společnost Amazon vstoupila na čínský trh již v roce 2004, kdy zde koupila místní internetový obchod Joyo. V dobách největší slávy získala firma v Číně až 15 % tržní podíl. Avšak brzy se objevila silná konkurence. Díky lokálním firmám jako JD, Taobao a jiným její podíl propadl na pouhé 1 %, což amerického internetového giganta přimělo k odchodu.