Jedním z pozitivních efektů prudkého rozvoje informačních technologií je usnadnění a zrychlení přístupu k informacím. Základní fundamentální či valuační ukazatele již není nutné počítat s pomocí kalkulačky a manuálu Moody´s, jako za časů Benjamina Grahama či mladého Warrena Buffetta. Stačí počítač, internetové připojení a přístup k některé z akciových databází, které jsou dnes dostupné často zcela zdarma, a požadovaná data jsou k dispozici v řádu vteřin.
Moderní technologie usnadňují život. Jinak tomu není ani v případě investování. Jedním z příkladů je výběr specifických akcií pomocí akciového screeningu. Tato bottom-up metoda výběru akcií byla v minulosti dostupná především profesionálním portfolio manažerům, kteří měli přístup k terminálu Bloomberg či Reuters. Až rychlý rozvoj internetu zpřístupnil tuto funkcionalitu i drobným investorům. Hledáte růstové akcie? Nebo se zaměřujete na value akcie s vysokým dividendovým výnosem? Či snad preferujete akcie kvalitních společností s vysokou rentabilitou kapitálu? Není problém. Stačí si rozmyslet filtrovací kritéria, nastavit screening, a během chvilky máte seznam akcií, které splňují vaše kvantitativní požadavky.
Základní princip screeningu vysvětluje v níže uvedeném videu profesor Aswath Damodaran. Odkazy na vybrané screeningové aplikace/stránky naleznete v rubrice Odkazy v části „Screening akcií“. Server Invcesticedoakcii se zabýval problematikou screeningu v sérii tří článku „Hledání investičních příležitostí pomocí akciového screeningu“ (část 1., část 2., část 3.).