Investice do akcií firem se silnou značkou, které mají loajální zákazníky a dlouhodobě udržitelnou konkurenční výhodu, se v uplynulých desetiletích stala populární oblastí, v níž value investoři typu Warrena Buffetta hledali investiční příležitosti. V minulosti se podobné investice ukázaly být velmi profitabilní. Síla značek však v posledních letech slábne. Spotřebitelé jsou čím dál častěji ochotni zkoušet nové produkty a jejich loajalita ke značkám se postupně vytrácí. To má přirozeně vliv i na sílu konkurenční výhody těchto firem.
Investice do akcií firem se silnou značkou již není to, co bývala. Obzvláště náchylný je technologický sektor, kde je životní cyklus výrobku extrémně krátký. Řada společností, které ve své době dominovaly vybraným sektorům, dnes veskrze upadla v zapomnění. Několik příkladů za všechny – Nokia, BlackBerry, Palm, AOL, Kodak, Polaroid, Motorola, Atari, Xerox, Toshiba, JVC a další. Níže uvedené video zobrazuje vývoj patnácti nejvýznamnějších značek světa od roku 2000 do roku 2018 (dle metodiky společnosti Interbrand ZDE). Levá strana grafu znázorňuje hodnotu značky v milionech USD, v pravém dolním rohu je potom procentuální tempo růstu vybraných firem.
Obzvláště zajímavý je poměrně rychlý propad výrobce cigaret Marlboro, banky Citigroup, technologických firem Nokia, IBM, Intel či firmy GE a naopak raketový vzestup Google, Apple, Samsung, Amazon a Facebook. Zvažme, jak rychle bychom si byli ochotni připustit, případně jak rychle bychom odhalili, vytrácející se konkurenční výhodu výše uvedených firem, které ve své době dominovaly svým sektorům. Dále pak, jaká by byla naše schopnost odhalit budoucí vítěze, a zda bychom je byli schopni nakoupit v době, kdy se ještě prodávaly za rozumné valuace.