Spojení teorie a praxe value investování ve Student Investment Fund

Po několika týdnech zde máme opět další zajímavý podcast „Value investing with legends“, který zastřešuje alma mater řady významných value investorů Columbia University. Na konci první epizody se autoři rozhodli rozebrat několik konkrétních investic ze Student Investment Fund, a to s několika studenty a portfolio manažerem Thomasem Russo, který byl hostem prvního dílu tohoto podcastu (ZDE). Primárně hovořili o společnosti Booking Holdings (BKNG) a Becle (MX:CUERVO).

Kompletní podcast naleznete ZDE.

Hlavní myšlenky podcastu:

  • Portfolio Student Investment Fund se vyznačuje dodržováním pravidla 5x5x5 (5 investičních nápadů je drženo 5 let, přičemž každý z nich je postaven maximálně na 5 hlavních myšlenkách, proč investovat). Veškerý výnos nad vložený kapitál je v pátém roce určen pro stipendia.
  • Vybrané investice v portfoliu: Mastercard (MA), Dollar General (DG), Deere (DE), Nike (NKE), O’Reilly Automotive (ORLY) či Qualcomm (QCOM).
  • V posledních letech se v portfoliu nedařilo zahraničním akciím (mimo USA) – např. JD.com (JD), Rolls-Royce (UK:RR) a dalším. Russo se domnívá, že se to brzy může změnit.
  • V letošním roce bylo do portfolia vybráno 5 akcií – Align Technology (ALGN), Rollins (ROL), Booking Holdings (BKNG), Mohawk Industries (MHK), Becle (MX:CUERVO).
  • Booking Holdings (BKNG) – společnost umožňující rezervaci hotelů, hostelů, apartmánů a jiného ubytování online po celém světě, která je jednou z dominantních firem v tomto sektoru. Nabízí údajně vynikající hodnotu pro hotely i pro zájemce o ubytování. Jedná se o kvalitní společnost, která má však silné konkurenty v podobě Googlu či Airbnb. Prezentující student očekává růst zisků v budoucnu průměrným tempem o 15 % ročně s omezeným potenciálem poklesu valuací. Společnost má údajně lepší podnikatelský model než konkurence. Nemají žádné zásoby pokojů, které musí prodat. Získávají poplatek, pokud si skrze jejich stránky zákazníci objednají ubytování. Marže se pohybuje na úrovni kolem 40 %, na úrovni FCF je marže kolem 30 %. Zákazníkům nabízí úsporu času, rozsáhlou nabídku ubytování, která je snadno dostupná, a navíc i zkušenosti dříve ubytovaných hostů. Hoteliérům však nevyhovuje placení provizí Booking Holdings. Nejsilnější konkurenční výhodou je jejich velikost a tzv. network effect. Čím jsou větší, resp. čím větší mají nabídku ubytování, tím silnější se stává jejich konkurenční výhoda. Booking má navíc garanci nejnižší ceny, kdy pokud hoteliér nabídne někomu nižší cenu, musí ji nabídnout automaticky i Booking, což je jedna z dalších bariér vstupu do odvětví. Zpětně odkupují akcie, snaží se expandovat v Asii. Z hlediska valuací nepovažuje student firmu za drahou, spoléhá na solidní růst zisků v budoucnu a zpětné odkupy akcií. Domnívá se, že se trh až příliš obává konkurence v podání Googlu. Růst v poslední době navíc zpomaluje. Společnost čím dál více působí i v oblasti pronájmů bytů, domů, apartmánů, kde dosud dominovala Airbnb.
  • Becle (MX:CUERVO) – výrobce alkoholických nápojů. Jeden z největších výrobců tequilly na světě. Dodávají 30 % veškeré světové tequilly. Co do velikosti jsou 2,5x větší než druhý největší dodavatel tequilly. Tvrdý alkohol v posledních letech ukrajuje tržní podíl pivu a vínu, přičemž tequille se daří. Z hlediska valuací se společnost obchoduje na první pohled velmi draze, avšak člověk musí údajně porovnat jejich valuace s nejbližšími konkurenty. Dnes se obchodují se 40 % diskontem vůči konkurenci. Prudký růst ceny agáve, z něhož se tequilla vyrábí, měl velmi negativní dopad na ziskové marže. V současnosti získávají 60-70 % agáve z vlastních zdrojů, zbytek kupují od třetích stran. Jejich cílem je dosáhnout až 90 % z vlastních zdrojů, což však vyžaduje čas. Jakmile cena agáve opět poklesne, ziskové marže výrazně vzrostou. Ve společnosti má stále velký podíl zakládající rodina, akcie se obchodují v relativně malém objemu (IPO v roce 2017). Cílem je více diverzifikovat firmu v rámci výroby alkoholu. Russo upozorňuje, že oblast alkoholických nápojů je ošemetná. Obzvláště má-li být daný alkoholický nápoj úspěšný v zahraničí. Pokud například Číňan chce vyzkoušet chuť USA, potom sáhne po burbonu či láhvi Jacka Danielse. Chce-li Francii, otevře si víno či šampaňské. Avšak ztotožnění s Mexikem a Tequillou bohužel není tak silné.
  • Jako poslední akcie je uvedena společnost Rollins (ROL).